Ennen markkinointia olivat lehti-ilmoitukset, painetut esitteet ja tuoteoppaat ja tapahtumat. Myyjät myivät ja markkinointi markkinoi. Sitten tuli personoitu ja kohdennettu monikanavainen markkinointi. Nekin konstit olivat tehokkaita ja toimivia, kunnes asiakkaiden ostoprosessi muuttui. Digitalisoitumisella on ollut peruuttamattomia vaikutuksia myyntiin ja markkinointiin.

Tunnista asiakkaasi ostoprosessi

Kaikki – kuluttajat ja yritykset – käyttävät yhä enemmän aikaa ostostensa puntaroimiseen. Ostajat ovat omatoimisia ja kartoittavat vaihtoehtoja jo kauan ennen kuin potentiaaliseen palveluntarjoajaan otetaan yhteyttä. Eikä sekään varmaan yllätä, että iso osa tuosta selvittelystä verkossa: pelkästään Suomessa tehdään 30 miljoonaa Google-hakua päivittäin, ja yhä enenevissä määrin mobiililaitteilla. Toivottavasti verkkosivusi ovat mobiiliystävälliset!

Asiantuntija – kasvata tietoisuutta!

Miten ostokäyttäytymisessä tapahtunut muutos sitten vaikuttaa myyntiin ja markkinointiin? Isosti. Yksittäisten tuotekampanjoiden merkitys on hiipunut, nousussa ovat tietoisuuden kasvattaminen ja asiantuntijuuden esilletuominen. Tänä päivänä menestyvät yritykset auttavat asiakkaitaan saamaan merkityksellistä tietoa, silloin kun he sitä tarvitsevat. Menestyäkseeen myynnissä, on katsottava maailmaa asiakkaan näkövinkkelistä – ei yrityksen – ja tarjottava asiantuntemusta ja laadukasta sisältöä asiakkaan ostopolun varrelle. Jokainen yrityksen työntekijä on myyjä ja markkinointia tekevät kaikki, aina toimitusjohtajasta kivijalkamyymälän siivoojaan, jolla muuten on erittäin tärkeä rooli kokonaisvaltaisten asiakaskokemusten tuottamisessa.

Muutos lähtee johdosta, mutta sen tekevät kaikki

Yritys joka ei ole valmis muutokseen ei kasva. Tällainen toiminnan muutos ei tapahdu hetkessä. Moderni markkinointi on pitkäjänteistä tekemistä, joka vaatii jatkuvaa seurantaa, arviointia ja valmiutta nopeisiin korjausliikkeisiin. Älä edes yritä lähteä modernin markkinoinnin junaan, ellei yrityksen johtoporras seiso hankkeen takana! Toimet, roolit ja vastuut organisaatiossa tulee määritellä kokonaan uusiksi, se vaatii ymmärrystä ja panostusta.

Selkeän toimintasuunnitelman avulla varmistaa, että koko firma saa yhteisen ymmärryksen tavoitteista. Kaikkien täytyy oivaltaa, että asiakkaiden ostoprosessin siirtyminen verkkoon merkitsee, että jokaisen yrityksen myyntiprosessiin vaikuttavan työntekijänkin tulee ”olla verkossa”. Hyvä  markkinoinnin strateginen kumppani auttaa matkalla ja voi ottaa roolia operatiivisesta tekemisestä.

Oivalluta ja opeta

Tärkein markkinointikanava on – nyt ja aina –asiakaskohtaaminen, joita tapahtuu verkossa koko ajan. Sisältömarkkinoinnissa yrityksen työntekijät tukevat myyntiä osallistumalla sisällöntuotantoon ja sisältöjen jakamiseen. Näin toimien ilosanoma yrityksesi tarjoamista palveluista leviää mahdollisimman laajalle.

Uuteen tekemiseen ei oikein voi pakottaa – innostaminen toimii paremmin. Usein porukka tarvitsee myös koulutusta uudenlaiseen tekemiseen. Kevyt tapa on esimerkiksi some-neuvola, jossa kerrotaan miten ja miksi sosiaalisen median kanavat ovat tänä päivänä olennainen osa myynnin työkalupakkia. Kun yrityksen verkkosivut, yleiset some-profiilit ja innokkaiden tekijöiden omat henkilökohtaiset profiilit ovat kunnossa, olette valmiita junan lähtöön!

Kati Lanu
CEO, Avalon
kati.lanu@avalon.fi
p. 040 523 0343

Avalon on rohkea markkinointitoimisto, jolla on hallussaan koko modernin markkinoinnin työkalupakki aina oivaltavasta suunnittelusta markkinoinnin analytiikkaan. Etsitpä sitten kumppania modernin markkinoinnin junamatkalle tai ketterää toteuttajaa markkinointitoimille, ota yhteyttä Katiin! Avalon on Salesvation III:n markkinointikumppani.